Forum Rozmowy w toku  Ochrona Środowiska Strona Główna

Forum Rozmowy w toku Ochrona Środowiska Strona Główna -> Pomoce naukowe -> Dla wszystkich
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu  
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gh@st
Zadomowiony



Dołączył: 11 Maj 2007
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Z zaświatów ;P


PostWysłany: Pon 22:59, 10 Gru 2007    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Przyda się wam na referat z WOSu, ja większość przepisałem,
trochę skróciłem i idealnie 4 stronki wyszły Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
SomeBody
Lord wszystkich lordów



Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Jwrz||Boulevard of Broken Dreams...:D


PostWysłany: Wto 11:04, 11 Gru 2007    Temat postu:

Też pisze referat z tej strony!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
SomeBody
Lord wszystkich lordów



Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Jwrz||Boulevard of Broken Dreams...:D


PostWysłany: Wto 20:42, 08 Sty 2008    Temat postu:

Na kartkówkę z ochrony wód. Ja dodaje dwie lekcje i Leżak dwie:)

T: Piaskowniki o przepływie pionowo wirowym.
Piaskowniki o przepływie pionowo wirowym bez mieszania lub z mieszaniem mają kształt leja. Do piaskowników tych doprowadza się ścieki po stycznej do obwodu komosy o kształcie kołowym. Ruch okrężny cieczy jest wymuszony i w skutek tego w miarę oddalania się od środka koła ma miejsce podwyższenie zwierciadła cieczy. Wywołane w ten sposób nadciśnienie powoduje wtórny poprzeczny ruch strugi skierowany w dół. Ruch ten przyczynia się do lepszej sedymentacji ziaren piasku, który gromadzi się w środkowej części piaskownika. Wznoszące się prądy poprzeczne w środkowej części komory mają za zadanie zapobiegać wytrącaniu się zanieczyszczeń organicznych.

Piaskowniki napowietrzane(przedmuchiwane).
Następuje w nich wytrącanie piasku ze ścieków na skutek ruchu wirowego wywołanego wprowadzeniem sprężonego powietrza. Prędkość wirowania ścieków wynosi 0,3 m/s.

T: Sposoby eksplaatacji i obsługi piaskowników. BHP.

Piasek usuwany z piaskowników zawiera zawsze części organiczne, które można usunąć np. przez przedmuchiwanie powietrzem. Niekiedy usunięty piasek płucze się ręcznie lub mechanicznie. W płuczkach, a następnie oczyszczony piasek może być zagospodawowany.
We wszystkich typach piaskowników przed doprowadzeniem do nich ścieków należy wyrównać ich prędkość przepływu. Należy utrzymywać stałą prędkość przepływu tzn. ok. 0,3 m/s. Prędkość opadania bardzo małych ziarenek piasku jest zbliżona do prędkości opadania ciał organicznych i dlatego trudno uniknąć domieszek organicznych dlatego należy piasek płukać. Zaleca się kontrolować przynajmniej raz w miesiącu zawartość wody w piasku, jego skład i granulację.
Aby utrzymać jednakową prędkość przepływu ścieków w piaskowniku stosuje się specjalne rzegrody, które regulują przepływ.
Przepisy BHP obowiązujące w obsłudze piaskowników:
- pracownicy muszą być trzeźwi
- pracownicy muszą być wypoczęci
- ogrodzenie wokół piaskowników
- odpowiednie oświetlenie
- dostęp do piaskowników mają tylko osoby upoważnione
- nie spożywać żądnych pokarmów w pobliżu piaskowników


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
L
Lord wszystkich lordów



Dołączył: 10 Maj 2007
Posty: 267
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ak.


PostWysłany: Wto 23:24, 08 Sty 2008    Temat postu:

-zadaniem pisakowinków jest zatrzymywanie zanieczyszczeń o średnicy ziaren od 0,1-0,2 mm i większych. Ziarna o średnicy 0,1 mm sa zatrzymywane w ilościach 65-75%. W zatrzymanych zanieczyszczeniach mineralnych nie powinno być wiecej niż 10% zanieczyszczeń organicznych
-Skład granulometryczny piasku usuwanego ze ścieków miejskich: -ziarna o średnicy 0,1-5,4% /- 0,5-1mm 11,8% /- 0,25-0,5mm- 34,4% / < 0,25mm-48,8%
- Zawartość piasku w sciekach zależy od rodzaju kanalizacji – najwięcej w systemie ogólnospławnym
- Rodzaje sedymentacji – a) swobodna – ziarna / b) skupiona – kłaczki. W piaskownikach następuje sedymentacja odrębnych czastek podobna do dedymentacjui swobodnej
- Siły działające na cząsteczki sedyment. – siła ciężkości /- siła wyporu /- siła oporów dodatkowych. Sila wypadkowa działająca na cząstkę i nadające jej ruch jest rowna roznicy sił ciężkości oraz sil wyporu i oporu ośrodka. Prędkość opadania czast. Ziarnistych jest stała – im wieksza średnica tym wieksza prędkość opadania.
-KLASYFIKAJA PIASKOWNIKÓW – poziome podłużne (czyszczone recznie lub mechanicznie) /- napowietrzane ze …………….. zgrzebłowany /- o przepływie pionowo-wirowym
-Piaskowniki o przepływie poziomym budowane sa w postaci koszy o wymiarach tak dobranych aby w czasie przepływu przez nie ścieków mogły opaść na dno ziarna pisaku o określonej wielkości. Różnią się one sposobem zgarniania i usuwania zatrzymanego osadu. W najprostszym typie piaskownika osad gromadzi się w komorze osadowej biegnącej wzdłuż całego urządzenia stanowiącą dolną jego część. Osad usuwany jest okresowo, recznie po uprzednim wyłączeniu piaskownika w ruch i odprowadzeniu przy pomocy drenażu. Sekcja piaskowników musi być zbudowana z co najmniej 2 takich urządzeni pracujących na przemian. Czasem układ zbudowany jest z 3 jednostek, przy czym 1 jednostka pracuje przy najmniejszym dopływie, 2 jest włączona przy zwiekszonym dopływie a 3 przy oczyszczaniu którejś z jednostek. Sam piaskownik jest komora rozszerzona na kanale z drenowanym wgłębieniem w którym zbiera się usuwany ze ścieków piasek. Po wypełnienu się komory, piaskowej obliczanej na kilkudniowe magazynowanie piasku, piaskownik wyłącza się z pracy. Scieki odpływaja przez drenaż wykonany z rur ceramicznych i kierowane sa na osadniknatomiast osad jest zagłębienia usuwany. Obecnie nie stosuje się już recznego usuwania osadu tylko na brzegach piaskownikach montuje się rynienki do których osad jest zasysany z kom. Osadowej za pomoca rur i Pomo, a nastepnie kierowany do odwodnienia. Czasem w przedniej części komory piaskownika tworzy się stożkowe zagłębienie jako kom do gromadzenia osadu i przesuwający się po dnie zgarniacz mechaniczny mieruje osad do tej komory a stamtąd jest on zasysany za pomoca hydroelewatora lub wyciągany zgarniaczem kubełkowym.
Prawidłowe działanie piaskowników zależy od dobrania odpowiedniej długości oraz od utrzymania możliwie stałej szybkości przepływu przez nie ścieków w Pr. 0.3 m/s. przy tej prędkości sedymentacja ziarn 0,1-0,2 mm a lżejsze od niej sus org sa unoszone przez strumień ścieków
Odmiana piaskowników poziomych. Sa piaskowniki poziome sa to piaskowniki szczelinowe.
Piaskowniki szczelinowe składaja się z: czesci przepływowej w postaci kanału i cześci osadowej umieszczonej poniżej dna kanału. W dnie znajduje się kilka poprzecznych szczelin o szer 10-15 cm poprzez które piasek wpada do cz osadzajacej i tam się gromadzi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kasia*




Dołączył: 20 Maj 2007
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bielsko-Biała


PostWysłany: Pią 20:37, 11 Sty 2008    Temat postu:

Nie wiedziałam gdzie zamieścić, najbardziej pasuje tutaj...a mianowicie poniżej zamieszczeam pojęcia i działy do opracowania(czyli nauki do egzaminu zawodowego) :
ekologia, sozologia, ochrona środowiska, zakres tolerancji organizmu-przykłady, pH, organizm, gatunek, osobnik, populacja, liczebność, zagęszczenie, dynamika, biotop, biocenoza, czynniki biotyczne i abiotyczne, próg szkodliwości, zasób, nisza ekologiczna, rozrodczość i śmiertelnośc populacji, emigracja i imigracja, przyrost naturlny, zasięg i terytorium, drapieżca i ofiara, obieg materii i przepływ energii, konkurencja międzygatunkowa i wewnątrz gatunkowa, konsumenci, destruenci, producenci, ekosystem i jego struktura, komensalizm, symbioza, stosunki meantagonistyczne, mikoryza, łancuchy pokarmowe i poziomy troficzne, sieci pokarmowe, detrytos, produkcja pierwotna brutto i netto, piramida energii, produkcja i biomasa, gleby i ich składniki, humus, krążenie wody przyrodzie, bilans wodny, krążenie azotu w przyrodzie, azotany, azotyny, denitryfikacja, nitryfikacja, krążenie węgla w przyrodzie-fotosynteza, sukcesja-pierwotna i wtórna, osobniki pionierskie, równowaga ekosystemu.
Dalsza częśść do powtórki:
1*odpady komunalne, odpady zilone
2*sposoby uzczelniani podłoża pod wysypiskiem
3*rekultywacja po zamknięciu wysypiska
4*roślinność stosowana do rekultywacji
5*systemy odgazowania na wysypisku
6*odprowadzenie odcieków z wysypiska
7*kompostowanie-procesy zachodzące
8*technologie: HRHOFF i DANO
9*fermentacja metanowa
10*gaz wysypiskowy
11*procesy spalania odpadów
12*rodzaje palenisk


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rybcok
Pyskaty na lekcjach



Dołączył: 10 Maj 2007
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Komorowice


PostWysłany: Nie 20:33, 10 Lut 2008    Temat postu:

wrzucam ściąge na jutro na ekonomike z jednej lekcji, jest tam w miare wszystko tylko w skróconej nieco wersji:-)

Zadania w dziedzinie ochr. Sr. Mają wykonywać: samorząd wojewódzki, powiatowy i gminny. Natomiast prowadzenie nadzoru, kontrola leży w kwestii rządu.
Gospodarka wodna- ustawa kompetencyjna nie zmieniła zasad ochrony wód, obowiązków jednostek organizacyjnych osób fizycznych. zmiana wyst. W zmianie kompetencji wydawania pozwoleń na korzystanie z wód. Użytkownicy muszą mieć pozwolenie wydawane przez wojewodę lub starostę w zależności od rangi sprawy. Szczególnie szkodliwymi sprawami zajmuje się wojewoda a starosta mniej niebezpiecznymi.
Ochrona przed odpadami- obowiązek właściwego postępowania obciąża wytwarzającego lub odbierającego odpady, ustawa kompetencyjna również dzieli obowiązki uprawnia pomiędzy wojewodę(sprawy poważniejsze) a starostę.
Ochrona przed hałasem- ust. komp. nie zmienia zasad ochr. Przed hałasem, zmienia tylko kompetencje obowiązków organów administracji.
Uciążliwość transportu-w zakresie wymagań jakościowych dla środków transportu i paliw regulacje wydawane są centralnie, a w zakresie organizacji transportu przez organy zarządzające ruchem.
Ochr. Pow.Przed zanieczyszczeniem- wojewoda wydaje decyzje dotyczące jednostek mających szczególnie szkodliwy wpływ na środowisko, starosta może wydawać upoważnienia dla organów mogących pogorszyć stan środowiska.
Ochr. Śr w zagospodarowaniu przestrzennym – decyzje o warunkach zabudowy terenu przez obiekty niebezpieczne podejmuje WIOŚ i inspektor sanitarny lub powiatowy inspektor sanitarny
Geologia i górnictwo- ust. komp. Stanowi starostę jako organ wydający koncesje na poszukiwanie i wydobywanie kopalin z niedużych złóż
Leśnictwo- nadzór nad gospodarką leśną ust. komp. Pozostawia wojewodom, a kompetencje urzędów rejonowych przekazano starostom
Ochrona przyrody- zadania i kompetencje wojewody z zakresu ochr. Sr. Na terenie PN wykonuje dyrektor parku powoływany przez ministra ochr. Śr.. wojewoda może ustanawiać rezerwaty samodzielnie a znieść je może po uzgodnieniu z ministrem do spraw środowiska


drugiej lekcji nie mam nie wiem wogole co to było


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kasia*




Dołączył: 20 Maj 2007
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bielsko-Biała


PostWysłany: Śro 16:53, 19 Mar 2008    Temat postu:

Notatka na ekonomike:
Ustawa o zamówieniach publicznych
1. Podstawa prawna.
Regulację prawną w Polsce w zakresie gospodarowania majątkiem publicznym zapewnia ustawa z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych .Przez pojęcie zamówienia publicznego należy rozumieć zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub wykonanie usług, które są opłacane w całości lub części ze środków publicznych. Ustawa w sposób szczegółowy określa zakres regulacji i wskazuje podmioty, które są zobowiązane do jej stosowania oraz sytuacje, w których przepisy omawianej ustawy nie będą miały zastosowania.
2. Progi kwotowe.
Ustawa jest stosowana w przypadku, gdy szacunkowa wartość zamówienia będzie przekraczała równowartość wyrażonej w złotych kwoty 6.000 Euro. W ustawie przewiduje się także tzw. procedurę uproszczoną, którą stosuje się, jeżeli szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza równowartości wyrażonej w złotych kwoty 60.000 Euro. W ramach tej procedury istnieje obowiązek zamieszczania na stronach internetowych oraz w siedzibie zamawiającego ogłoszenia o zamówieniu. Fakultatywnie można zamieścić ogłoszenie w prasie. Obowiązkowe staje się także publikowanie ogłoszeń o udzieleniu zamówienia. Jeżeli szacunkowa wartość zamówienia przekroczy równowartość wyrażonej w złotych kwoty 60.000 Euro, zastosowanie będzie miała procedura podstawowa. Przy zastosowaniu procedury podstawowej zamawiający, niezależnie od publikowania ogłoszenia w swojej siedzibie i stronie internetowej, będą zobowiązani przekazywać ogłoszenia do publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych i Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W procedurze podstawowej nie będą możliwe do stosowania tryby udzielania zamówień publicznych nie przewidziane w dyrektywach Unii Europejskiej, tzn. zapytanie o cenę oraz aukcja elektroniczna.
W przypadku procedur o największej wartości, udzielanych w tzw. procedurze zaostrzonej, tzn. powyżej 5.000.000 Euro dla dostaw lub usług oraz 10.000.000 Euro w przypadku robót budowlanych, przewiduje się nałożenie na zamawiających dodatkowych rygorów związanych z postępowaniem.
Postępowania te będą też objęte obligatoryjną kontrolą Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych przed podpisaniem umowy a po wyborze oferty najkorzystniejszej.
3. Zamawiający i wykonawcy.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego może przygotować i przeprowadzić zamawiający lub inny podmiot działający na zlecenie zamawiającego.
Natomiast o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:
• posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
• posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny, a także dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;
• znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia;
• nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia.
4. Tryby postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Ustawa wymienia zamknięty katalog trybów udzielania zamówień publicznych, oznacza to, iż inny tryb niż wymieniony poniżej nie może być zastosowany do postępowania o udzielanie zamówienia publicznego.
Przewidziano prymat przetargu ograniczonego i nieograniczonego. Oznacza to, że te dwa tryby zamawiający może stosować zawsze i bez ograniczeń. Co więcej przepisy dotyczące przetargu nieograniczonego są podstawowe dla pozostałych trybów.
Ustawa wymienia następujące rodzaje trybów przeprowadzania postępowania o zamówienia publiczne:
• przetarg nieograniczony - w tym trybie w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy;
• przetarg ograniczony - w tym trybie w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu, wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a oferty mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert;
• negocjacje z ogłoszeniem - w tym trybie po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert;
• negocjacje bez ogłoszenia - w tym trybie zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert;
• zamówienia z wolnej ręki, którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą;
• zapytanie o cenę - w tym trybie zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert;
• aukcja elektroniczna - w tym trybie za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, umożliwiającego wprowadzenie niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia z tą stroną, wykonawcy składają kolejne korzystniejsze oferty (postąpienia), podlegające automatycznej klasyfikacji. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie aukcji elektronicznej, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 60.000 Euro.
5. Specyfikacja.
Zamawiający zobowiązany jest do wskazania w specyfikacji wszelkich istotnych elementów niezbędnych do właściwego określenia żądanej usługi czy wykonania roboty budowlanej czy wreszcie dostawy. Jednocześnie przedmiot zamówienia nie może zostać opisany w sposób utrudniający uczciwą konkurencję oznacza to, między innymi, iż zamawiający nie może tak określać przedmiotu zamówienia by było z góry wiadome, iż wykonawcą danej usługi może być tylko i wyłącznie określone przedsiębiorstwo. Chodzi tu w szczególności o takie zestawienie cech danego produktu czy usługi, które w efekcie dadzą taki sam lub bardzo zbliżony rezultat do produktu czy usługi zaoferowanej przez innego przedsiębiorcę jednak uzyskanego dzięki zestawieniu innych parametrów.
6. Wybór najkorzystniejszej oferty.
Zamawiający dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie wskazanych przez siebie w specyfikacji kryteriów, nie zawsze głównym kryterium musi być cena.
W sytuacji, w której zaproponowana przez oferenta cena jest rażąco niska zamawiający ma prawo do zażądania od niego szczegółowych wyjaśnień, co do czynników wpływających na tak niską cenę. Jeżeli oferent nie odpowie na wezwanie zamawiającego wówczas zamawiający ma obowiązek odrzucić taką ofertę.
7. Umowa.
Umowa w sprawach zamówień publicznych winna zostać sporządzona w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Jednak gdyby odrębne przepisy dla dokonania danej czynności prawnej wymagały zachowania formy szczególnej np. aktu notarialnego wówczas umowa taka winna zostać zawarta w tej szczególnej formie. Umowy zawarte w dany postępowaniu są jawne i podlegają udostępnieniu.
Umowa winna zostać sporządzona w ten sposób by swoim zakresem nie wykraczała poza zobowiązania wynikające z oferty. W sytuacji, w której umowa swym zakresem przekraczałaby określenie przedmiotu zamówienia zawartego w specyfikacji, wówczas w tej części jest nieważna.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rybcok
Pyskaty na lekcjach



Dołączył: 10 Maj 2007
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Komorowice


PostWysłany: Śro 23:28, 19 Mar 2008    Temat postu:

no teraz czas na pana L i Ariela:-) i ściągi bedą eleganckie Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość








PostWysłany: Nie 20:35, 30 Mar 2008    Temat postu:

3. Klasyfikacja instrumentów polityki ekologicznej

Instrumenty - jako narzędzia oddziaływania na podmioty gospodarcze - są elementem składowym każdej polityki. Definiujemy tutaj politykę jako zmierzanie do realizacji pewnych celów w określonym czasie. Swoją politykę mają nie tylko rządy - swoją politykę mogą mieć także inne organizacje oraz przedsiębiorstwa.

W niniejszej pracy pojęcie polityki stosowane jest jednak wyłącznie w odniesieniu do polityki rządowej. Instrumenty polityki są środkiem do osiągania określonych celów. Instrumenty te można klasyfikować na wiele różnych sposobów. Wykorzystamy powszechne rozróżnienie pomiędzy instrumentamiprawno-administracyjnymi oraz ekonomicznymi. Niniejsza praca koncentruje się na instrumentach ekonomicznych. Te dwa rodzaje instrumentów nakładają się jednak na siebie w znacznym stopniu. W społeczeństwie demokratycznym zastosowanie któregokolwiek rodzaju instrumentów, w tym instrumentów ekonomicznych, towarzyszy przyjęcie aktów prawnych. Także instrumenty prawne mogą zawierać elementy "ekonomiczne", takie jak kary pieniężne i grzywny za łamanie prawa oraz ulgi podatkowe. W praktyce instrumenty są zwykle mieszanką elementów prawnych, ekonomicznych i perswazyjnych, Tak więc instrument czysto ekonomiczny może w ogóle nie istnieć.

Instrumenty administracyjno-prawne, często określane są jako część strategii nakazowo-zakazowych. Instrumenty prawne opierają się głównie na założeniu, że obywatele państwa postępują według przepisów ustanawianych przez organa tego państwa. Konsekwencją naruszeń przepisów są sankcje. Polityka ochrony środowiska wszędzie na świecie opiera się dotąd głównie na takim podejściu. Typowymi instrumentami administracyjno-prawnymi są :

* wyznaczanie wielkości obowiązkowych redukcji emisji ;
* indywidualne pozwolenia określające limity i warunki emisji ;
* normy technologiczne, jak na przykład wymaganie najlepszej dostępnej technologii ograniczenia zanieczyszczeń BAT (Best Available Technology) lub BACT (Best Available Control Technology), normy emisji dla nowych źródeł ;
* normowanie surowców i materiałów i specyfikacja cech produktów.

Warto podkreślić, że w dyrektywnym systemie zarządzania instrumenty administracyjne miały najczęściej charakter zindywidualizowany ("adresowy"), a także uznaniowy, natomiast w systemie rynkowym i demokratycznym są one stosowane na ogół powszechnie, czyli dotyczą wszystkich określonych podmiotów gospodarczych. W literaturze zachodniej instrumenty te zazwyczaj nazywa się regulacjami bezpośrednimi.
Instrumenty administracyjne często okazywały się nieskuteczne. W wielu krajach egzekwowanie norm jest nadal niezadowalające. Wydawanie pozwoleń jest na ogół zadaniem czasochłonnym i drogim. Instrumenty administracyjne wydają się kosztowne dla rządów. Aby skutecznie negocjować z zanieczyszczającymi dozwolone limity emisji lub rodzaje wymaganych technologii ochronnych, rząd potrzebuje ogromnych ilości informacji na temat kosztów i sposobów redukcji zanieczyszczeń. Informacje te stanowią prywatną wiedzę przedsiębiorstw, które nie mają żadnej motywacji, aby ujawniać prawdę. Przedsiębiorstwa będą rządowi przekazywały tylko takie informacje, których ujawnienie leży w ich prywatnym (ewentualnie branżowym) interesie. Ponadto, chociaż instrumenty administracyjne wymagają (według zasady zanieczyszczający płaci) zmniejszenia zanieczyszczenia tylko do określonego prawem poziomu, przedsiębiorstwa nie ponoszą kosztów szkód powodowanych przez pozostającą, "dozwoloną" emisję.

W wielu krajach próbowano różnych sposobów uporania się z niedostatkami instrumentów prawnych. Jednym ze sposobów było wprowadzenie normowania ładunku emisji zamiast normowania technologii, po to, aby podmioty miały swobodę decydowania o sposobie utrzymania się w granicach swoich pozwoleń. Także w wielu krajach udoskonalono znacznie egzekwowalność norm prawa poprzez zwiększenie środków dla organów kontrolnych. W wielu przypadkach jednak rządy próbują odejść od polegania na instrumentach prawno-administracyjnych i poszukują alternatywnych sposobów wpływania na zachowanie grup objętych regulacjami. Tymi alternatywnymi sposobami są narzędzia ekonomicznego oddziaływania.

Założeniem, które stanowi podstawę stosowania instrumentów ekonomicznych jest to, że podmioty kierują się kosztami i korzyściami własnymi wynikającymi z różnych możliwych zachowań. Instrumenty ekonomiczne dostarczają bodźców cenowych, i poprzez to wpływają na subiektywną ocenę własnych korzyści i kosztów alternatywnych zachowań. Żadne zachowanie nie jest zakazane. Ostateczny wybór jest wolny i należy do podmiotu poddanego regulacji. Również przekonywanie podmiotów, że powinny zmienić swoje zachowanie nie jest niezbędne, choć może zwiększyć skuteczność bodźca cenowego.

Podział instrumentów polityki ekologicznej na instrumenty administracyjno-prawne (prawne) i ekonomiczne jest najbardziej ogólny, coraz częściej wyodrębnia się także instrumenty perswazyjne, o których poniżej. W literaturze można spotkać również inne klasyfikacje i oto jedna z nich10:


1. Instrumenty prawne określające podstawowy poziom ochrony zdrowia publicznego oraz ochrony środowiska;
2. Instrumenty oparte na zasadach rynkowych, które mają podnosić wrażliwość producentów i konsumentów na odpowiedzialne używanie zasobów naturalnych oraz na możliwość unikania zanieczyszczeń i marnotrawstwa i wiążą się one z procedurami internalizacji kosztów zewnętrznych, dając odpowiednie sygnały cenowe;
3. "Horyzontalne" instrumenty wspomagające, które obejmują udoskonalone dane podstawowe i statystyczne, badania naukowe oraz rozwój technologii, ulepszone planowanie sektorowe i przestrzenne, informację i edukację skierowaną do szeroko rozumianej grupy konsumentów oraz doskonalenie zawodowe i szkolenia;
4. Mechanizm wsparcia finansowego, którego celem jest zapobieganie degradacji środowiska, wywołanej przez interwencje finansowe organów państwowych oraz innych funduszy publicznych, a tym samym nieusprawiedliwianie zaniedbań w egzekwowaniu wymogów ekologicznych w procesach produkcji, czy też wybór odpowiednich polityk sektorowych i gospodarczych.


Instrumenty e k o n o m i c z n e są od dawna przedstawiane jako alternatywa dla bezpośredniej regulacji zachowań zanieczyszczających za pomocą zakazów i nakazów. W dalszym ciągu jednak instrumenty prawne dominują w większości krajów. Proponowana poniżej typologia jest zbieżna z monografiami OECD11:

(1) Opłaty :

a) opłaty za emisję lub ścieki,
b) opłaty nakładane na produkty ( opłaty produktowe ),
c) opłaty za korzystanie z infrastruktury ochrony środowiska (np. za przejmowanie ziemi na cele nieleśne i nierolnicze, składowanie odpadów, wycinanie drzew i krzewów),
d) opłaty koncesyjne,
e) opłaty administracyjne (np. za wydawanie pozwoleń wodno-prawnych i innych);

(2) Systemy depozytowe i kaucje;

(3) Tworzenie rynku :

a) handel uprawnieniami do emisji ( pozwolenia zbywalne ),
b) interwencje w mechanizmy rynkowe,
c) definiowanie odpowiedzialności finansowej ( tworzenie rynku ubezpieczeń od ryzyka ekologicznego ) ;

(4) Bodźce wspomagające egzekucję prawa :

a) kary za przekroczenia norm,
b) wadium zabezpieczające spełnienie norm,
c) narzuty podatkowe ;

(5) Subwencje :

a) dotacje,
b) ulgi podatkowe,
c) preferencyjne pożyczki i kredyty12 .


Reasumując, instrumenty prawne, określane też nakazowo-zakazowymi, opierają się na założeniu, że podmioty i obywatele postępują zgodnie z przepisami prawa, ustanowionymi przez państwo ( np. zakazy produkcji określonych wyrobów, stosowania danych technologii, normy emisji zanieczyszczeń ). Typowymi prawnymi instrumentami są pozwolenia ( na emisje, wodno - prawne, licencje ).

Instrumenty ekonomiczne, zwane coraz częściej rynkowymi skupiają się wokół bodźców ekonomicznych, idei związanych z prawem własności i systemów ustalania cen w ten sposób, aby koszty, np. materiałochłonnej struktury gospodarki, zanieczyszczenia środowiska były stale uwzględniane w procesie podejmowania decyzji, zarówno podmiotów prawnych jak i obywateli.

Za szczególną cechę rynkową polityki uznaje się fakt nieistnienia żadnej bezpośredniej, fiskalnej czy innej ingerencji państwa. Zachowanie się podmiotów i ludzi jest motywowane korzyściami własnymi, np. rezygnacja z energochłonnej produkcji nie poprzez zakazy, ale poprzez rachunek korzyści jej zaprzestania lub podjęcia wytwarzania mniej energochłonnych wyrobów.

Instrumenty perswazyjne opierają się na założeniu, że zachowanie podmiotów i grup jest rezultatem pozyskiwania i wytwarzania informacji. Może to się odbywać przez dostarczanie adresatom polityki pełnych informacji dotyczących alternatywnych zachowań i konsekwencji każdego z tych wariantów zachowań. Innym sposobem perswazji jest negocjowanie z podmiotami i sektorami terminów i kierunków zachowań. W rezultacie może dochodzić do zawierania umów społecznych na drodze konsultacji.

Każda z grup instrumentów stanowi narzędzie osiągania celów polityki, ale i powoduje określone koszty jej realizacji. Instrumenty prawne bywają niewystarczające, trudno jest egzekwować wiele norm prawnych, nie motywują podmiotów do odpowiednich decyzji, wymagają rozbudowanego aparatu administracyjnego. W niektórych uregulowaniach uzupełniających, mechanizmy rynkowe są jednak niezbędne.

Strategie perswazyjne wymagają kosztownych i nie zawsze docierających do wszystkich grup informacji. Te mogą być ignorowane przez ogniwa informacyjne lub przez samych adresatów. Są też czasochłonne i niekiedy powstrzymują działania prawne. Niektóre z sektorów przemysłu nie wyrażają zawsze rzeczywistej intencji porozumienia, sprowadzają umowy bardziej do kryterium uznaniowego niż społecznie obiektywnego.

Dlatego też za najważniejszą grupę instrumentów uznaje się instrumentyekonomiczne, zmierzające do uwzględnienia przez decydentów kosztów i korzyści wynikających z alternatywnych zachowań. Musi istnieć jednak więcej niż jedna prawnie dostępna możliwość zachowań, zgodna z celami polityki.
Powrót do góry
SomeBody
Lord wszystkich lordów



Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Jwrz||Boulevard of Broken Dreams...:D


PostWysłany: Śro 19:57, 02 Kwi 2008    Temat postu:

Ludzie czemu wy robicie takie zajebane długie notatki?? Kto ma się tego niby nauczyć? Pytam z ciekawości tylko...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
KtOsIa
Wkurza nauczycieli



Dołączył: 08 Maj 2007
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: B-ce ;)


PostWysłany: Czw 22:09, 03 Kwi 2008    Temat postu:

to nie pytaj bo sie zaraz wszyscy rzucą i Cię zjebią a ja Cię cholera bronić nie będę
Wink Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
SomeBody
Lord wszystkich lordów



Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Jwrz||Boulevard of Broken Dreams...:D


PostWysłany: Nie 12:20, 06 Kwi 2008    Temat postu:

A ja pytać będęRazz
Nie boję się!! Po prostu notatka to notatka a nie cały referat.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zielak salami
Zadomowiony



Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOMOROWICE


PostWysłany: Nie 14:41, 06 Kwi 2008    Temat postu:

Dobra Panie i Panowie ja w poniedziałek mam referat z Kaczym...
notatka będzie na całąąąąąąąąąąąąąąąąąąąąą stronkę... ZOBACZYCIE!!!! Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rybcok
Pyskaty na lekcjach



Dołączył: 10 Maj 2007
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Komorowice


PostWysłany: Śro 9:03, 09 Kwi 2008    Temat postu:

mozesz zrobic i na dwie Smile sprawdziany z prawa i tak juz nie bedzie Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zielak salami
Zadomowiony



Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOMOROWICE


PostWysłany: Śro 16:37, 09 Kwi 2008    Temat postu:

hmm masz rację Rybcoku...
no cóż, może innym razem Smile Smile Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Rozmowy w toku Ochrona Środowiska Strona Główna -> Pomoce naukowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Następny
Strona 14 z 15

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin